Bernardo Dovizi da Bibbiena
Režie: | Zoja Mikotová |
---|---|
Úprava: | Jana Kafková a Zoja Mikotová |
Překlad: | Zdeněk Digrin |
Výprava: | Michaela Savovová |
Hudba: | Zdeněk Kluka |
Premiéra: | 19.02. 2011 v 19:30 |
Fotografie z inscenace: | Jan Valchař |
Doba renesance je dobou, kdy se nejen v umění začínají zvolna vytrácet náboženská témata a čím dál více se objevují náměty, v jejichž centru stojí člověk a jeho osudy (a neřesti). S odklonem od náboženského obsahu souvisí i doba plná převratných změn, zámořských objevů a rozvoji věd přírodních a rovněž věd o člověku. V dramatu byla první známkou změny nová dramatická forma, která sice vycházela ze studií staré latinské literatury (především díla Terentia, Plauta nebo Seneky), ovšem inspirovala se i současným životem. Rozvoj původní italské komedie ovlivnil Bernardo Dovizi da Bibbiena. Svou převratnou komedii Calandria uvedl již v roce 1513. Úspěšně v ní smísil římské a současné prvky.
V Bibbienově hře, zčásti založené na Plautových Menaechmech, vystupují dvojčata různého pohlaví, která dá autor dohromady až poté, co je vystaví komplikované zápletce založené na převlecích a nedovolených milostných pletkách. Tato kombinace tradičního a moderního materiálu posloužila jako vzor pro ty, kteří přišli po Bibbienovi. Odlehčené a pikantní situace poskytly spoustu místa pro lechtivý humor, který zajímal díváky už v šestnáctém století. A zajímá je zcela jistě i dnes.
Režisérka Zoja Mikotová se rozhodla text upravit tak, aby byl přístupnější současnému divákovi. Proto bude inscenace uvedena nikoliv pod původním názvem, ale pod názvem Calandriada.
Fessenio, sluha | Ondřej Brett |
Lidio, mládeneček | Tomáš Krejčí |
Calandro | Jiří Bartoň |
Samia, služka | Markéta Kalužíková |
Ruffo, kouzelník | Matěj Kašík |
Santilla | Vendula Nováková |
Fannio, sluha | Jan Kroneisl |
Fulvia, Calandrova manželka | Olga Kaštická |
Sofilla, žena prodejná | Bohdana Pavlíková |
Biřici | Tomáš Krejčí, Matěj Kašík |
Nosiči a Fulviini bratři | Jan Kroneisl, Pavel Orság, Jiří Urban, Miroslav Jílek ml. |