William Shakespeare
Režie: | Zdeněk Dušek |
---|---|
Výprava: | Jan Štěpánek |
Překlad: | Martin Hilský |
Dramaturgie: | Ondřej Elbel |
Premiéra: | 10.04.2010 v 19:30 |
Fotografie z inscenace: | Ivan Šimáček |
Na konci února začalo zkoušení poslední premiéry letošní sezóny. Šumperské divadlo se po letech vrací k jednomu z největších klasiků – Williamu Shakespearovi. Režisér Zdeněk Dušek připravuje se souborem jeho nejfantastičtější hru – Bouři. Hra patří do pozdního období Shakespearovy tvorby.
Příběh zavede diváky na daleký exotický ostrov, kterému vládne Prospero, bývalý milánský vládce. Kouzelný ostrov obývá se svou dcerou Mirandou. Jednoho dne Prospero způsobí velkou bouři, která mu na jeho ostrov přivede toho, kdo jej o trůn připravil.
Překladatel Shakespearova díla Martin Hilský uvádí, že Bouře je poslední velkou hrou tohoto alžbětinského dramatika. “Po Bouři napsal Shakespeare už jen Jindřicha VIII. a Dva vznešené příbuzné. Bouři lze pokládat za hru bilanční, za jakousi shakespearovskou divadelní summu, v níž se znovu objevují témata a motivy, které Shakespeara zajímaly po celý život. Vztah otce a dcery, pro Bouři klíčový, nemůže neupomenout na Krále Leara a na Othella. Prosperův vladařský osud je příběhem zrady, který dominoval Hamletovi, Macbethovi a Juliu Caesarovi. Bratrská nenávist Antonia a Prospera má svou obdobu například ve hrách Jak se vám líbí, Richard III., Hamlet a Král Lear. Stefano a Trinkulo uzavírají dlouhou řadu shakespearovských šašků, a tak dále.
Jestliže Bouře nejvíc připomíná Sen noci svatojánské, tak nejen proto, že Ariel má podobnou divadelní funkci jako Puk, že lidský svět se v obou hrách prolíná se světem nadpřirozeným a že obě hry sdílejí umocněný prvek rituálnosti. Spojuje je především bytostně shakespearovské téma iluze a skutečnosti, zdání a bytí, a téma věčných proměn v čase.
Prosperovy knihy, univerzální text skrytý v textu Shakespearovy hry, obsahují nejen skryté taje tohoto světa, ale v obrazném smyslu také všechny předchozí Shakespearovy hry. A jestliže se Prospero v závěru hry zříká svých knih a s nimi své moci, nemůže tento akt nepřipomenout konec Shakespearovy tvůrčí dráhy a jeho odchod z Londýna do Stratfordu. Obyčejné jevištní poznámky exeunt all a exit nabývají v Bouři zcela zvláštního a umocněného významu.
Bouře je především hra konce, konce velkého shakespearovského představení. Každé představení je pomíjivé a celý svět je jeviště.“
Autorem výpravy je jeden z nejvýraznějších scénografů střední generace Jan Štěpánek.
Alonso | Petr Král |
Sebastian | Václav Vítek |
Prospero | Petr Komínek |
Antonio | Jiří Bartoň |
Ferdinand | Jan Kroneisl |
Gonzalo | Jiří Konečný |
Kaliban | Lukáš Matěj |
Trinkulo | Václav Vítek |
Miranda | Vendula Fialová |
Ariel | Vojtěch Lipina |