Ať už k tomu přispěl nebo nepřispěl stejnojmenný Oscarový film Miloše Formana z roku 1984, snad žádný jiný příběh posledních třiceti dekád nedosáhl u divadelního publika takové popularity jako právě Amadeus britského dramatika Sira Petera Shaffera. Jeho Amadeus je na první pohled příběhem dvou skladatelů konce 18. století. Zachycuje věčně se opakující střet talentovaných a jedinečných osobností s malostí okolí, ale snad ještě víc zajímá autora hry úděl lidské průměrnosti. Salieri je jedním z nás, jedním z většiny, která na hvězdný vrchol božského nadání a slávy nikdy nedosáhne. A protože je Shaffer jakožto vynikající dramatik dokázal svou hru dovést až k existenciálně vyhrocené situaci: Salieri je sice průměrný skladatel, ale je obdařen mimořádným nadáním vnímat hudbu, poznat její kvality dříve než jeho současníci. On první si uvědomuje Mozartovu velikost a umí rozpoznat, jak vysoce mladší konkurent převyšuje jeho samotného. „Proč mi dal Bůh schopnost slyšet absolutní hudbu, když mi nedovolil ji alespoň jednou stvořit?“ může se ptát Salieri. Antonio Salieri tak v Shafferových očích nevede jen válku s Mozartem, ale ve jménu průměrných se vzbouří proti nespravedlivému osudu.
PREMIÉRA: 8. 2. 2020
DERNIÉRA: 12. 3. 2022
Napsali o nás:
Recenze - Divadelní noviny č. 6/2020
délka představení: 2 hod. 55 min. vč. přestávky
autor: Peter Shaffer
úprava a režie: Michal Zetel
překlad: Martin Hilský
scéna: Magdaléna Teleky
kostýmy: Magdaléna Teleky
choreografie: David Strnad
dramaturgie: Martin Fahrner
Antonio Salieri | Matěj Kašík |
Wolfgang Amadeus Mozart | Vít Hofmann |
Konstance Weberová, Mozartova žena | Ladislava Jančíková |
Josef II., rakouský císař a další | Petr Komínek |
Hrabě Franz Orsini-Rosenberg, ředitel císařské opery, a další | Jan Šťava |
Baron Gottfried van Swieten, prefekt císařské knihovny, a další | Jan Hönig |
Komorná / Větříček 1 | Olga Kaštická |
Kuchař / Větříček 2 | Adam Joura |
Kateřina Cavalierová, Baletka | Eliška Navrátilová |